Bild 2: Jag klippte ut påsarna i den rätta storleken som jag hade mätt ut med hjälp av en måttstock. Påsarnas storlek blev 20 x 30 cm.
Bild 3: Därefter var det dags att sy ihop påsarna. Då vecka jag bara upp tyget så att det kom kant i kant och sedan sydde jag ihop längderna. Sedan vek jag ner en kanal där jag skulle trä snöret som drar ihop påsen genom.
Bild 1: Där snöret skulle gå in och ut när man drar ihop påsen ville jag ha små öljetter så att tyget inte trådar sig och för att det blir en trevlig detalj. Jag fick mäta ut mitten på kanalen och sedan klippa små hål där jag trädde på öljetten.
Bild 2: När jag hade placerat min öljett var jag tvungen att göra så att den satt fast ordentligt, det gjorde jag med den blåa järnpinnen och en hammare. Genom att sätta järnpinne mot öljetten och slå med hammaren viks kanterna ned på öljetten och den sitter fast.
Bild 3: Här visar bilden hur påsarna ser ut efter att jag har slagit i öljetterna, men inte sytt igen kanalen eller satt i snöret.
Bild 4: Tada! Nu är två fina tygpåsar till mina memory skapade.
Det var väldigt roligt att sy dessa påsar och faktiskt inte så svårt. Det tog heller inte så lång tid att skapa dem och jag tror att man skulle kunna skapa påsarna tillsammans med barnen. De barn som jag har träffat under min VFU som går i förskoleklass, har ett stort intresse av att sy. Tar man det bara lugnt och visar barnen steg för steg, skulle det vara jättekul att skapa tygpåsar med barnen.
Under workshopen Textil[1] som vi hade i skolan samtalade vi om att arbeta med tyg tillsammans med barn är väldigt avkopplande och lugnande. Samtidigt som man skapar något träder ju både språkutveckling och matematiken in. Genom att man samtalar med barnen hur de ska gå till väga, utvecklar barnen sitt språk och de får nya ord att lägga till i ordförrådet. Matematiken kommer in i bilden genom att barnen måste mäta så att det blir rätt storlek på påsen. De måste tänka ut hur stor/liten påsen kan vara för att det som ska rymmas i påsen ska få plats.
Mina påsar var uppskattade av både barnen och personalen, jag själv var också väldigt nöjd med dem. Till en annan gång ska jag pröva att sy tillsammans med barnen oavsett om det är tygpåsar eller om det är något annat.
Referenser:
[1] Cathrine Berg. Workshop - Textil 1, Högskolan i Borås, den 27 februari 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar