söndag 19 april 2015

VFU - vecka 1

Nu har det gått en vecka av min VFU i en förskoleklass, vilket innebär att jag har två kvar. Det har varit en spännande, rolig och full av nya intryck. Jag känner mig lite som en puttrande tomatsoppa som snart väller över med ny information, på ett väldigt positivt sätt såklart. Eftersom förskoleklass är helt nytt för mig tror jag att det är varför jag känner så.
Under veckan som har gått har jag introducerat mitt ena memory för barnen, det var det memoryt där man skulle para ihop versaler med gemener, alltså stora bokstäver med små bokstäver. Jag gjorde memoryt under en lektion som kallas för språklek, vilket fungerar nästan som en svensklektion. Då är barnen i två grupper, vilket jag tyckte kändes precis lagom att börja med. Den ena gruppen hade lite svårare att veta hur de små bokstäverna ser ut än den andra gruppen hade. Jag tror att det var så för att den ena gruppen inte kan hela alfabetet ännu medan den andra kan det. Jag delade upp memoryt så ena gruppen hade 15 bokstäver och andra gruppen hade 14 bokstäver. För ena gruppen var det perfekt att göra så, men den andra gruppen hade jag kunnat använda hela alfabetet. Barnen tyckte att det var väldigt roligt att spela memory eftersom bokstäver, ord och språkljud är deras tema just nu.
Så till nästa gång kommer den ena gruppen att få spela med hela alfabetet. Veckan som kommer ska barnen få spela mitt ord och bild- memory.

En dag gick vi till skogen. På vägen dit skulle barnen leta efter vårtecken och då hittade vi vitsippor som bilden ovan visar. Vi hittade även knoppar på träden, vissa träd och buskar hade börjat slå ut sina löv och ett barn hittade studsmattor som vårtecken.
När vi var framme i skogen gav vi barnen ett uppdrag. Det gick ut på att barnen skulle vara i grupper om fyra med fyra barn i varje grupp. Jag höll i en påse med alfabetet i och barnen skulle komma fram och dra en bokstav i taget för att sedan bilda bokstaven med hjälp av naturmaterial. Därefter skulle barnen hjälpas åt att sätta ihop hela alfabetet från början till slut.
Detta var en del av mitt didaktiska material, genom att barnen fick skapa bokstäver och få kännedom om hur man kan bilda bokstäver av annat material än penna och papper. Här fick vi in det estetiska i en lärprocess.
Barnen var jätteduktiga och de skapade fina och tydliga bokstäver.

De kursmål som jag har berört under den här veckan är:

  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser 
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
  • kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar