torsdag 26 mars 2015

Museibesök - Göteborg

Nu var det dags att ta sig an Göteborgs museum. Mitt lokalsinne är inte det bästa och jag har endast varit i Göteborg med familjen. Därför var jag lite nervös att åka dit utan att veta vart jag skulle gå. Men, med hjälp av god vägbeskrivning hemifrån, en egen ritad karta samt en kompis gick det faktiskt hur bra som helst. Jag kom inte vilse en enda gång.
Först besökte jag Stadsmuseet sedan gick jag vidare till Hasselblad center, därefter gick jag till Världskulturmuseet. Det var en dag fylld med mycket kunskap och många tankar om hur jag skulle kunna ta med en barngrupp till dessa museum.
Jag beskriver hur dagen var utifrån mina museibesök, så vi börjar med Stadsmuseet.

Stadsmuseet

Bilderna ovan visar ett smakprov på vad Stadsmuseet har att erbjuda. Det var uppbyggt på de olika tidsepokerna som vikingatiden, 1700- talet, 1800- talet och så vidare. Det fanns många spännande saker att titta på som gamla vapen, pärlor som var flera tusen år gamla. Det som jag kan tänka mig att barnen skulle fastna för är det som bild nummer två visar, ett skelett som är 4500 år gammalt. Det är spännande att se hur något kan vara bevarat så länge och att veta hur gammalt det faktiskt är. På den avdelningen där vikingatiden fanns tror jag skulle passa en barngrupp bra, då det fanns mycket saker som vi använder idag. Dessa saker är självklart mycket äldre, men barnen kan ändå se vad det är.
Stadsmuseet hade även en avdelning som hette Barnens museum, där inne kunde barnen leka, klättra och undersöka de olika tidsepokerna på egen hand.


Hasselblad Center

Nästa museum som stod på tur var Hasselblad Center, vilket är en del av Göteborgs konstmuseum. Detta var en utställning som en fotograf vid namn An-My Lê har gjort. Det är foton som hon själv har tagit, fotona visar 20 år efter Vietnamkrigets slut. Det var väldigt imponerande bilder och tagna från ett bra perspektiv. Det som jag hade svårt för var hur jag skulle kunna ta med en barngrupp till just den här utställningen. Jag började fundera på att barnen kan titta på tavlorna och välja ut cirka fem färger var som de vill arbeta med på förskolan, kanske genom bild eller textil. Men sedan tyckte jag att vissa bilder var lite hemska, en man siktade ett gevär mot en annan. Jag ansåg att det inte var lämpligt för barn i förskolan eller i förskoleklass. Jag tänker att som förskollärare är det viktigt att besöka ett museum innan man går dit med hela barngruppen och att kolla upp lite fakta om utställningarna. På så vis kan man i förväg veta om det kommer passa barnen eller inte. Tyvärr anser jag att just den här utställningen inte skulle passa en barngrupp, även om jag själv uppskattade hennes foton. 


 Världskulturmuseet 

Det tredje och sista museet var Världskulturmuseet. När jag kom dit berättade en man som jobbade där att de höll på att ändra om utställningarna och att det inte fanns så mycket att titta på. Men på våning fyra hade dem en utställning som hette Jordlingar (på bild nummer två står det ordlingar, men J föll bort). Detta var en utställning som barn har varit med och utformat. Det var verkligen en helt underbar miljö där inne. Barnen kunde klättra, springa, ligga på mjuka madrasser (bild 4), läsa, bygga med klossar, undersöka och utforska. Barnen kan verkligen röra sig fritt där inne utan att vara rädda för att något skall gå sönder. Jag kunde verkligen se mig själv där tillsammans med en barngrupp. Det fanns så mycket att göra och det bästa är att det passade alla åldrar. För de små barnen fanns det mycket på golvet att se på, som bild tre. Det är fiskar, stenar och blommor som barnen kan utforska från sitt eget perspektiv. Bild fyra visar hur barnen kan ligga och vila, eller att de kan busa runt bland alla kuddar. För de äldre barnen fanns det olika spel som barnen kunde spela. Det var som en slags iPad där barnen skulle hjälpa Jordlingarna på olika vis. Det var verkligen en härlig miljö för både barn och förskollärare att vara i. 
När jag gick runt där inne och såg alla former och färger kunde jag koppla ihop en del matematiska aktiviteter som man kan ha med barnen. Men det tänker jag skriva om i nästa inlägga, då det kommer handla om just matematik i förskolan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar