onsdag 18 mars 2015

Sångsamling

För att väcka barns nyfikenhet till musik och rytmik ska jag beskriva en aktivitet som man kan göra i en barngrupp. Jag fick inspiration till min aktivitet från workshopen i musik som vi hade. Inspirationen var det momentet där vi arbetade med sjalar till musik. 

Aktiviteten som jag har valt går ut på att barnen ska få göra rörelser till musik med hjälp av tunna färgglada sjalar. Här arbetar jag mycket med takten i musiken samt rörelser som barnen känner när de hör en viss musik spelas. Jag börjar med att låta barnen få sitta i en ring med händerna bakom ryggen och blunda. Jag går runt och lägger en sjal var i deras händer och när jag är klar får barnen kolla. Till en början får barnen bekanta sig med sjalarna eftersom det kan vara ett främmande material för vissa. 
Efter en stund sätter jag på musik, jag kommer att spela olika sorters musik med både snabba och långsamma takter. Barnen får röra sig fritt i rummet och försöka röra sig i takt till den musiken som spelas just då.
Holmberg (2012, s.130) menar på att rörelse till musik är en förstärkning av musikens uttryck. Vidare hävdar hon att barnen får röra sig fritt och behöver inte ha någon specifik koreografi, utan det är barnens känslor som får spelas ut. Jag håller helt med och anser att det viktiga är att barnen få pröva på att röra sig till musiken på deras egna vis.
Jag valde att ha med sjalar eftersom det kan ge en trygghet åt barnen. Genom att de får hålla i något konkret samtidigt som de rör sig till musiken, kan kännas bättre än att röra sig runt i rummet utan exempel sjalen.
Det mål jag valde att arbeta utifrån Läroplanen för förskolan är att; barnen skall utveckla sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama (Lpfö 98 rev.10, s.10). Målet handlar om att barnen skall kunna uttrycka sig i rörelser och musik samt att de skall få med sig erfarenheter och tankar kring det.



Exempel på sjalar som kan användas i aktiviteten. 












Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar