fredag 27 mars 2015

Navet - Science Center

Navet är en plats för barn och vuxna att upptäcka och utforska det vanliga ur ett ovanligt perspektiv. Med det menas att man får uppleva och skapa nya kunskaper inom matematik, teknik, hållbar utveckling samt naturvetenskap. Navet erbjuder besökarna att få pröva på en mängd olika experiment, exempel hur det ser ut inuti en diskmaskin när den är igång, hur kroppens alla delar fungerar. De erbjuder även att få pröva på något som vi fick göra när vi var där med klassen, nämligen vad händer om jag blandar i citronsyra i fisläsk, eller om jag häller i lite bikarbonat i fisläsken? Nu undrar säkert ni vad jag pratar om, fisläsk vad kan det vara? Jo, det skall berätta för er. Fisläsk är avkok på rödkål, kvar blir en vätska som är mörkröd och en stank som inte borde finnas på den här planeten...men visst låter det kul? Den här idén kommer från en bok som handlar om en drake vid namn Berta. Berta tar med barnen på spännande resor samtidigt som det finns mängder med roliga experiment inom området kemi.



Ovan ser ni tre bilder från dagen då vi var och besökte navet. Jag tänker beskriva varje bild lite kortfattat. Bild ett visar Navets senaste bok som är helt ny, den heter Tunda och Triton. Tunda och Triton tar med barn upp till cirka 10 års ålder på en spännande resa fyllt med bus och fysik. Berta handlade om kemi och nu har de skapat en bok om fysik. Här är det också sagor blandat med experiment, vissa är lite lättare medan andra kan vara lite kluriga. Detta gör så att den passar förskolebarn upp till barn i skolåldern.
Vi fick pröva på några av de experiment som boken hade, vilket för oss vidare till bild två. Först lästes en saga upp och sedan fördes det vidare till experimenten. Det var tre olika uppdrag; tillverka en blirp (en slags snurra), skapa en fallskärm och till sist skulle vi bygga ett flygplan som gick att skjuta iväg. Tanken var att vi skulle vidareutveckla uppdragen, precis som barnen skall göra. Vilket jag tycker är väldigt bra. På så vis får utmanar man barnen i deras tänkande och hittar på andra sätt att lösa uppdragen. Bild tre visar hur vi blandade fisläsken med citronsyra och att det uppstod bubblor.

Vill ni veta mer om Berta, Tunda och Triton eller lite allmänt om Navet, kan ni besöka deras hemsida på länken nedan:
http://www.navet.com/


När barnen besöker navet berör de dessa delar i läroplanen:
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö 98 rev. 10 s.10).

Barnen får inte endast en berikad kunskap i de områden som jag beskrev längre upp, utan barnen tränar språket hela tiden. Materialet på navet är till för att barnen skall förklara, ge uttryck för något, kommunicera, använda ord och begrepp. Allt detta får barnen med sig för att deras språk skall utvecklas.




Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar