Det har varit en helt underbar VFU med många roliga moment och aktiviteter. Barnen, personalen och min handledare har varit omtänksamma visat att jag tillhör dem. Personalen frågade ofta efter mina tankar och åsikter, om jag hade någon rolig aktivitet och om det gick bra att använda den. Min handledare inkluderade mig i sin planering. Det var ofta vi satt och planerade och jag fick vara med och forma dagarnas uppläg. Jag kan verkligen säga att jag har känt mig som en förskoleklasslärare under min VFU.
Barnen ville ofta att jag skulle läsa för dem eller så ville de läsa för mig. När de räkte upp handen så kunde de ropa mitt namn och då kom jag för att hjälpa barnen. Det kändes väldigt bra att barnen ville ha min hjälp och att de gillade att ha mig där. Vissa barn tog det längre tid att få kontakt med, medan andra barn kom kontakten med en gång. Detta är inte alls ovanligt eftersom vi alla är olika, det enda vi kan göra är att acceptera att det får ta den tid det tar.
Jag kan även påstå att jag är nöjd med mig själv. Jag tycker att jag har visat ansvar och att jag var intresserad att lära mig. Trots att vi inte har talat så mycket om just förskoleklassens verksamhet, kändes det bra. Jag fick väldigt mycket kunskap under mina veckor, men jag gärna varit där en vecka till. Det jag tänker på i efterhand är att jag skulle kunna ha tagit för mig lite mer, jag hade ingen morgonsamling med barnen vilket jag önskar att jag hade haft. Just när jag var där så vågade jag inte riktgit, jag kan inte sätta finger på vaför, men jag kände bara att jag inte vågade. När jag tänker på det nu ångarar jag att jag inte prövade det. Jag hade många andra aktiviteter med barnen som gick bra, så varför skulle inte en morgonsamling göra det?
När det gäller mitt didaktiska material är jag helnöjd med hur det gick att genomföra det samt mitt framtagande av materialet. Det jag kunde ha tänkt på är att jag kunde ha haft framme mina memoryn under den fria leken. På så vis kunde jag se om barnen ville använde det själva och inte endast under språklekarna som jag tidigare har beskrivit. Jag ville att barnen skulle använda memoryn som läromedelssyfte på ett lustfyllt sätt, men givetsvis ville jag att barnen skulle använda memoryn när de ville, men eftersom jag aldrig la fram dem visste barnen inte att de fick spela när de ville. Till nästa gång kommer jag ha ha spelen framme för att visa att de är till för att användas.
Under dessa veckor har jag tillämpat dessa kursmål:
Under dessa veckor har jag tillämpat dessa kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
- tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
- kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Med den här lilla utvärderning kan jag verkligen se mig själv arbeta i förskoleklass då jag trivdes väldigt bra med det. Tack till min underbar VFU- plats, jag har fått mycket kunskap om hur förskoleklassverksamheten fungerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar